Noticies

 

La novena edició del programa “La premsa a les escoles s’ha engegat avui a les comarques de Girona. Fins al 22 de març, dues periodistes col·legiades de la Demarcació de Girona del Col·legi de Periodistes de Catalunya oferiran xerrades a deu centres diferents: l’Institut Germans Vila Riera de Camprodon, el Salvador Vilarrasa de Besalú, el Montsoriu d’Arbúcies, el Pere Alsius de Banyoles, l’Empuriabrava de Castelló d’Empúries, els instituts Salvador Espriu i Vallvera de Salt, i els instituts de Tossa de Mar, de Caldes de Malavella i de Llagostera. En total, uns 450 nois i noies d’entre primer d’ESO i primer de Batxillerat es beneficiaran a les comarques gironines d’aquesta campanya. 

La iniciativa, que duen a terme des de l’any 2009 el Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’Obra Social “la Caixa” –a través del seu programa eduCaixa-, neix del convenciment que tenen les dues entitats que el coneixement de l’actualitat és clau per a la formació dels joves. La campanya, amb un pressupost de 25.000€, arriba aquest 2018 a setanta centres d’ensenyament de secundària de Catalunya (trenta a Barcelona, deu a Girona, Lleida i Tarragona, i cinc a les Terres de l’Ebre i a la Catalunya Central) i a prop de 3.800 alumnes en total.
Tot i que les xerrades s’adapten a les necessitats concretes de cada centre (a les comarques de Girona, els grups tenen entre 20 i 72 alumnes), l’objectiu principal és aconseguir que els mateixos estudiants arribin a la conclusió que estar informat és bàsic i que cal fer-ho, a més, a través de diferents mitjans per tal de comparar punts de vista i fer-se una idea pròpia de l’actualitat. Un dels objectius del Col·legi de Periodistes és conèixer la dieta mediàtica dels joves, que ja fa uns anys que assenyalen les xarxes socials com a principal font d’informació. Aquesta situació els exposa a les “fake news” i la postveritat, i per això en aquestes xerrades se’ls explica les diferències entre canals d’informació i mitjans de comunicació, així com les garanties que aporta el periodisme rigorós, contrastat i plural, que respecta el codi deontològic. 

Les col·legiades que participen en el projecte tenen una àmplia trajectòria professional en l'àmbit periodístic que els permet transmetre la seva experiència i el seu coneixement sobre l’ofici i la importància dels mitjans de comunicació. Per mantenir l’atenció dels joves, sempre que és possible es presenten casos reals que serveixin d’exemple, i s’il·lustren amb projeccions de vídeos, comparacions de portades de diaris i notícies recents. Si la dinàmica del grup ho permet, també es dedica una part del temps a fer un taller pràctic amb la premsa del dia i la implicació directa dels alumnes amb preguntes i elaboració de peces informatives, per tal que es facin una idea com treballen els professionals de la comunicació. 

Així, els estudiants tenen l’oportunitat d’analitzar, entre d’altres temes, les diferents visions de la realitat que aporten els mitjans de comunicació, conèixer millor l’ofici dels periodistes, la seva funció i els seus valors. El director general de la Fundació Bancària “la Caixa”, Jaume Giró, assenyala que “en una època marcada per l’excés d’informació, la multiplicitat de canals i els impactes constants, l’esperit crític és essencial”. Per això, amb aquesta campanya es pretén impulsar entre els nois i noies “aquesta capacitat de discernir i valorar, oferint-los eines de la mà de periodistes professionals”.
Per la seva banda, Neus Bonet, fins ara degana del Col·legi de Periodistes, destaca que la iniciativa ha de servir per posar en valor la feina dels periodistes: “Si no som capaços de fer que els joves introdueixin en la seva dieta mediàtica el treball dels periodistes, difícilment garantirem una democràcia sòlida i un futur amb ciutadans crítics i ben informats”.
eduCaixa, el programa educatiu de l’Obra Social “la Caixa”, i el Col·legi de Periodistes de Catalunya comparteixen els objectius de la reflexió sobre l’actualitat informativa, promoure el respecte al pluralisme i crear consciència del paper dels mitjans de comunicació en una societat democràtica i plural. Per això, aquesta campanya s’ha convertit en un recurs imprescindible per entendre una realitat complexa i canviant.